* Vitaminebommetje met antioxidanten, zaden, vezels…en echt superlekker…proef zelf!

20150603_130448[1]

Een friszoete smoothie vol met gezonde groente, fruit, bessen, zaden en vezels.

Wat heb je nodig?

2 sinaasappels, 2 nectarines, 4 blaadjes munt, schijfje limoen, flinke hand spinazie, 1 eetlepel Goji bessen, 3 eetlepels lijnzaad, handje Inca bessen, 1 appel (Jonagold, Granny of Elstar).

Van de volgende ingrediënten maak ik een papje met water, dit kan dan vast “inweken” als je het fruit aan het klaarmaken bent;  3 eetlepels lijnzaad, 1 handje Inca bessen,  1 eetlepel Chia zaad.

Doe de spinazie en de munt in de blender. Schenk hierover een kopje kopje water en meng dit tot een fijn groen mengsel, hierna voeg je het fruit in stukken gesneden toe (ik heb de schil om de nectarine laten zitten ), even blenderen.

Je “papje” is inmiddels voldoende geweld en kan ook in de blender.

Knijp het schijfje limoen uit. Nog even een laatste keer kort blenderen. Als je de smoothie te dik vindt kun je uiteraard wat meer water toevoegen.

Je vitaminebommetje is klaar om zijn werk te doen, geniet er van!

Inca bessen bevatten een hoog gehalte aan eiwitten/proteïnen, schommelend tussen de 12 en 16%, wat erg hoog is voor fruit. Als vergelijk: de acai bes scoort maar 8 tot 10%. Inca bessen bevatten pectine. Pectine wordt onder ander gebruikt als verdikkingsmiddel in jam. Pectine komt ook voor in drop en hoestpastilles. Het voorziet dan je keel en luchtwegen van een zacht, dun laagje wat helpt tegen kriebelhoest. Pectine helpt ook prima tegen een te hoge cholesterol.(wat overigens nu weer niet zo slecht lijkt te zijn 😉 )

Inca bessen bevatten polysachariden (meervoudige suikers) die bijzonder effectief zijn tegen celmutatie. Tevens zorgen de meervoudige suikers om je immuunsysteem te versterken. De suikers worden gelijkmatig verdeeld bij opname in je bloed, dit voorkomt pieken in je bloedsuikerspiegel (wat wel gebeurt bij inname van ‘normale’ suiker). De incabes zit verder vol met bioflavonoïden, beter bekend als vitamine P. Vitamine P helpt het lichaam bij de opname van vitamine C. Beiden zijn anti-oxidanten. Verder bevat de incabes een hoge dosering vitamine A, B1, B2, B6, B12 en C. De incabes is één van de weinige natuurlijke producten waarin vitamine B12 voorkomt.

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Bij een tekort aan vitamine B12 kun je bloedarmoede krijgen.

Verder bevat de incabes nog een flinke hoeveelheid aan fosfor waardoor je meer energie en uithoudingsvermogen krijgt. Ook erg belangrijk voor een gezonde en sterke botstructuur.
Incabessen helpen bij het bestrijden van bacteriën, virussen, schimmels en parasieten (die laatste 2 wordt nog onderzocht, maar er zijn sterke aanwijzingen dat het zo is).

Spinazie is supergezond want spinazie bevat een flinke hoeveelheid ijzer en hoeveelheden vitamines A, B, C en F. Ook beschikt spinazie over een flinke hoeveelheid aan mineralen waaronder mangaan, calcium, selenium, tryptofaan en magnesium. Het foliumzuur (Vitamine B9) zit in de spinazie en blijft in prima in tact, of je de spinazie rauw eet of kookt. Het ijzer in de spinazie is van groot belang voor vrouwen die zwanger zijn omdat het de ongeborene stimuleert bij de groei van hersenen. Spinazie behoort tot de groenten die het rijkst is aan vitamine C. Als het blad begint te verwelken dan neemt de waarde van de groenten snel af. Deze bladeren bevatten veel caroteen, vitamine A, B2, B6 en B9, F. Vitamine F versterkt de nagels en werkt tegen haaruitval en bevordert de groei van rode bloedcellen. Bij neerslachtigheid kan spinazie ook goede dienst doen. Door het te persen en vervolgens te filteren kan een glas spinazie sap je weer helemaal opbeuren. De groenten stimuleert een goede darmflora en het calcium zorgt voor sterke botten en sterke tanden. Het magnesium is een goede werking van het geheugen. Daarbij helpt het tegen artritis en stimuleert het vaatstelsel door de aderen van het lichaam flexibeler te maken. Dit resulteert in een kleinere kans op hart- en vaatziekten waardoor de groente meehelpt om het risico op hartfalen te verminderen. Het is voor mensen met een hoge bloeddruk dan ook aan te raden om deze groente te eten.

Geef een reactie