* Simpel, gemakkelijk en lekker! Friszoete maaltijdsalade met o.a. appel en limoen

20150601_183548[1]  20150601_190239

Deze snel en simpel te bereiden maaltijdsalade is heerlijk als lunch of als hoofdgerecht. De ingrediënten zijn basic en tegelijkertijd ook zeer voedzaam.

Als je de juiste ingrediënten gebruikt zijn salades ontzettend lekker en gezond. Ze zijn dan ook een belangrijk onderdeel van een gezonde en gebalanceerde levensstijl. De salades zullen ervoor zorgen dat je voldoende vitaminen, mineralen, vezels, koolhydraten, vetten en eiwitten binnenkrijgt.

Salade;

Eikebladsla, rucola, groene bladsla, rode frisee sla, halve komkommer, 2 kleine of één grote zoetzure appel (jonagold, elstar), halve rode paprika, druiven, bleekselderij, limoen, hennepzaad, pijnboompitjes.

Neem een mooie grote glazen schaal (het oog wil ook wat 😉 ) en leg de gewassen uitgelekte sla er in. Snij vervolgens de appels, druiven, paprika en komkommer in kleine stukjes en leg deze er bovenop. Sprenkel er wat limoen overheen en strooi de hennepzaadjes eroverheen.

Zet ondertussen een koekenpan klaar op laag vuur en strooi er een handje pijnboompitjes in. Het is niet nodig om olie te gebruiken, ze bevatten van zichzelf voldoende olie. Roer ze even om en om tot ze net beginnen te kleuren, even laten afkoelen en strooi ze over de salade heen.

Snij 1 á 2 stengels bleekselderij in hele dunne schijfjes. Je kunt deze over de salade heen strooien maar je kunt deze ook in een los schaaltje erbij serveren, niet iedereen vindt de smaak van bleekselderij immers fijn, het voegt wel iets pittigs toe en is erg gezond.

Dressing;

2 eetlepels Sesamolie, 1 eetlepel knoflookolie, 1 theelepel sesamzaadjes, eetlepel honing, uitgeknepen schijfje limoen, grove mosterd, zwarte peper, Himalayazout, theelepel Kurkuma, klein plukje (liefst verse) dille, eetlepel balsamico. (de Italiaanse Modena vind ik persoonlijk erg lekker).

Geniet!

De volgende ingrediënten wil ik graag even in het zonnetje zetten 🙂

Hennepzaad bevat vezels, omega-3 vetzuren, eiwitten en fytonutriënten. Bevat plantaardige eiwitten, meer dan 20 soorten mineralen (o.a. magnesium, kalium, calcium, ijzer, mangaan, zink, koper, platina, fosfor, zwavel, borium, nikkel, germanium, tin, jodium, chroom, zilver en lithium) en sporenelementen, alle essentiële aminozuren, enzymen, vitamine E en lecithine. Bevat alfa, bèta en gamma globuline, chlorofyl en G.L.A.

Hennepzaad heeft een heerlijk nootachtige smaak en geeft je salade een lekker stevige ‘bite’.

Hennep behoort tot de familie van de moerbei en is één van de oudst bekende planten ter wereld. Voor zover bekend komt deze plant oorspronkelijk uit Centraal-Azië en het gebruik ervan gaat vermoedelijk terug tot in het stenen tijdperk. Hennep bevat talloze voedingsstoffen en is door de eeuwen heen door zeer veel verschillende culturen gebruikt, variërend van de oude Indiërs, Mesopotamiërs, Sumeriërs, Perzen, Egyptenaren tot inheemse stammen in Midden-Amerika. De hennep waar hennepzaden en hennepolie van worden gemaakt wordt ook wel industriële hennep genoemd en heeft in tegenstelling tot marihuana vrijwel geen psychoactieve werking.

Bleekselderij is een selderij waarvan alleen de bladstelen gegeten worden. De smaak van bleekselderij vindt niet iedereen lekker, terwijl het een hele frisse smaak heeft. Bleekselderij is ontzettend gezond en bevat de volgende vitamines: Vitamine C, B1 en B2, foliumzuur. Mineralen in bleekselderij zijn voornamelijk kalium, natrium, calcium, fosfor en in mindere mate ijzer. Kalium helpt het voorkomen van hoge bloeddruk en verbetert het functioneren van je zenuwstelsel en de spieren, ook werkt het eten van bleekselderij cholesterol verlagend.
Bleekselderij bevat weinig caloriën en past uitstekend in een afslankdieet. Bovendien werkt bleekselderij doordat het kalium bevat vochtafdrijvend.

Geef een reactie