* Smoothie..what about some Kurkuma…

20150531_125104[1]

Een erg gezonde smoothie voor ontbijt en/of lunch, hij is zo lekker…van deze lust je er wel twee op één dag 🙂 In deze smoothie vind je naast groene salade, fruit, zaden en vezels ook kurkuma en peper.

Kurkuma, misschien ken je het ook onder de naam Koenjit, is een andere naam voor geelwortel. Kurkuma is verwant aan gember. Het is een sterk kleurend poeder wat je ook in wortelvorm, dus net zoals gember, kunt kopen. Kurkuma smaakt wat bitter en pittig en wordt vooral veel gebruikt in de oosterse keuken (curry´s). Ook is het een uitstekende verfstof, pas dus op dat het niet op je handen of kleding komt want dan blijft er een hardnekkig geel kleurtje achter 🙂 Het wordt ook wel gebruikt om rijst geel te kleuren, ik doe dit regelmatig en het geeft de rijst, naast een mooie kleur, ook een extra lekkere smaak. Momenteel hoor je heel veel over Kurkuma en gezondheid. Als je zoekt op Google naar Kurkuma en gezondheid dan vind je enorm veel artikelen over de werking en helende kracht van Kurkuma. Reden voor mij om het eens in een smoothie te verwerken. Ik heb dit wél gedaan in combinatie met een klein snufje zwarte peper waardoor de Kurkuma beter wordt opgenomen in het bloed, zonder peper wordt het namelijk niet zo goed opgenomen.

De hoeveelheid is voldoende voor 3 a 4 personen.

Wat heb je nodig?

Flinke hand groene bladsla, handje veldsla, 5 muntblaadjes, 1 mango, 2 perziken, andje geraspte kokos, stukje limoen, stukje citroen.

Van de volgende ingrediënten maak ik een papje met water, dit kan dan vast “inweken” als je de groente en fruit aan het klaarmaken bent 😉 ;  3 eetlepels lijnzaad, 1 eetlepel Goji bessen, 2 theelepels Chia zaad, 1, eetlepel cacoanibs, 1 theelepel Kurkuma, snufje zwarte peper.

Doe de sla en munt in de blender. Schenk hierover een kopje kopje water en meng dit tot een fijn groen mengsel, hierna voeg je het fruit in stukken gesneden toe (ik heb de schil om de perzik laten zitten), even blenderen.

Je “papje” is inmiddels voldoende geweld en kan ook in de blender.

Voeg de cacaonibs toe en knijp het schijfje limoen en citroen boven het mengsel uit. Nog even een laatste keer kort blenderen. Als je de smoothie te dik vindt kun je uiteraard wat meer water toevoegen.

Je voedzame en gezonde ontbijt of lunch smoothie is klaar, schenk het in een glas, muntblaadje ter garnering erop et voilá, bon apetit!

Geef een reactie